Tratamentul fizicalkinetic în spondilita anchilozantă

• Tratamentul fizicalkinetic în spondilita anchilozantă

Spondilita anchilozantă (SA) este o boală reumatismală de tip inflamator care afectează predominant scheletul axial şi obligatoriu articulaţiile sacroiliace („sacroileita simptomatică”). Ea poate evolua spre deformări şi anchiloză, având un potențial mare de invaliditate.

Boala este frecventă, prevalenţa ei fiind estimată între 0,1–1%. Ea apare mai des la sexul masculin, raportul bărbaţi/femei fiind 3/1–2,5/1. Spondilita anchiilozantă este considerată o boală a vârstei tinere, simptomele debutand de cele mai multe ori spre sfârşitul adolescenţei sau la adultul tânăr, vârsta medie la debut unanim acceptată fiind în jur de 25 ani.

Tratamentul de recuperare cu viza funcțională se bazează pe tehnici specifice de kinetoterapie, cu obiective ce urmăresc corectarea posturii coloanei, menținerea mobilității coloanei, stabilizarea musculară și reeducarea respiratorie.

Cura posturală şi programul zilnic de exerciţii fizice sunt considerate de importanţă fundamentală în prevenirea sau minimalizarea deformărilor. Tratamentul fizical trebuie introdus cât mai precoce şi menţinut de către pacienţii cu spondilită anchilozantă pentru tot restul vieţii.

Bolnavii trebuie să–şi ţină coloana cât mai dreaptă posibil pentru a evita poziţia vicioasă în flexie. Ei trebuie sfătuiţi să–şi supravegheze permanent atitudinea corectă, în ortostatism şi în mers, concentrându–se mai ales asupra menţinerii capului ridicat, cu privirea îndreptată înainte şi a retropulsiei umerilor.

Kinetoterapia are o valoare deosebită în educarea pacientului care trebuie să înveţe să facă exerciţiile cele mai potrivite după un program bine stabilit. Balneofizioterapia cu toate metodele și tehnicile specifice, hidroterapia și hidrokinetoterapia în special, contribuie în mod esențial la reeducarea funcțională a acestor pacienți.