De ce avem nevoie de tratamente de recuperare în afecțiunile reumatice?

• De ce avem nevoie de tratamente de recuperare în afecțiunile reumatice?

Afecțiunile reumatice reprezintă cea mai frecvent raportată cauză de boala la populația adultă. La toate categoriile de vârstă, această grupă de boli este cauza majoră de reducere a mobilității și a doua cauză de limitare a activității profesionale. Pe diverse statistici se apreciază ca aproape jumătate din adulți prezintă în antecedente simptome osteo-articulare sau anomalii musculo-scheletice, evidențiabile prin examen clinic, 10% din populație prezentând din această cauză un grad de handicap major. Deși, prevalența afecțiunilor reumatice crește odată cu vârsta, ele afectează din ce în ce mai mult starea de sănătate a unui numar însemnat de adulți, tineri și copii. Datorită interesării unor grupe active de populație, bolile reumatismale prezintă un impact socio-economic major și este deci firesc ca societatea să se preocupe de aceste boli și să adopte măsuri prin care consecințele lor economice să fie mai puțin defavorabile.

În ultimele decenii s-au realizat progrese importante în cunoașterea bolilor reumatice, progrese care se reflectă prin posibilități superioare de profilaxie, de diagnostic precoce, de tratament eficace. Tratamentul de recuperare balneo-fizio-terapeutic este practic cel mai important, având cea mai mare eficacitate. El începe odată cu celelalte metode terapeutice, de preferat cât mai precoce, după stabilirea diagnosticului clinico-funcțional.

Medicina fizicală și de recuperare a devenit, în ultimele decenii o specialitate inovatoare,  fundamentată științifică, prin dezvoltarea unor metode de tratament activ, bazându-se pe exerciții fizice și pe educarea bolnavului. Programul de fizio- kinetoterapie trebuie instituit precoce, controlat și adaptat zilnic, efectuarea lui cu ritmicitate și conștiinciozitate, permițând rezultate bune în tratamentul acestor pacienți. Timpul necesar recuperării și reintegrării socio-profesionale a acestor pacienți depinde de colaborarea dintre pacient și echipa recuperatorie ca și de îndrumarea promptă și corecta a pacientului către serviciile de recuperare.