Cum știm dacă suferim sau nu de osteoporoză?

• Cum știm dacă suferim sau nu de osteoporoză?

Sunteți persoana de sex feminin, cu vârsta de minim 35 de ani, cu antecedente de osteoporoză în familie, de obicei scundă de statură și subponderală sau cu greutate apropiată de normal, cu menopauză instalată timpuriu sau după o intervenție chirurgicală în sfera ginecologică, fumătoare, sedentară? Aveți deja majoritatea factorilor de risc pentru osteoporoză postmenopauză.

Ce este de făcut?

De obicei pacientele se prezintă la consult relatând dureri osoase. Trebuie înțeles de la început că durerile osoase nu înseamnă obligatoriu osteoporoză,  acestea putând fi uneori semnele altor afecțiuni: reumatice, neurologice, etc. Scăderea masei osoase se petrece odată cu trecerea anilor, iar femeile sunt de șase ori mai mult afectate după menopauză, decât barbații. De asemenea înafară de factorii care influențează instalarea osteoporozei la femeia în menopauză, apar semnele osteoporozei senile, în general după vârsta de 65 de ani.

Diagnosticul de osteoporoză se susține după examenul clinic și evaluare specifică neuromioartrokinetica, combinat cu examinarea radiologică și paraclinică, iar investigația de vârf care măsoară densitatea minerală osoasă este osteodensitometria.

Aceasta se poate face la nivel calcanean, cu aparate cu ultrasunete sau la nivelul coloanei lombare, a șoldurilor și pumnilor cu aparatura DEXA (absorbtiometria cu raze X).

Cum se tratează?

Tratamentul osteoporozei este complex, include tratament medicamentos care interferă cu diversele verigi etiopatogenice ale acestei boli, suplimente alimentare și tratament de recuperare balneofizical pentru pacienții cu dureri sau care au experimentat o fractură osteoporotică. Obiectivele generale ale tratamentului sunt de scădere a ratei pierderii osoase și de creștere a ratei formării osoase.